Dôvod číslo jeden, prečo sa opúšťame vo vzťahoch

Čo sa deje vo vzťahoch, keď nevyriešený zármutok podmýva prúdom všetko ostatné?

Autorka: Kim Baker (Preklad z angličtiny: Klára Nová)

Sedím na plážovej osuške a opierajúc si lakte o kolená hľadím na vlny oceánu, ako prichádzajú a odchádzajú. Užívam si nádhernú 6-dňovú dovolenku s partnerkou na našom obľúbenom mieste na zemeguli, no aj tak cítim ťažký a hustý oblak vznášať sa vôkol mňa.

Uprene hľadím na priezračnú vodu a ramenami spadnutými dopredu sa snažím zničiť ťažobu v mojej hrudi. Dívam sa dole, do piesku medzi chodidlami, a viem… Toto nie je ani stres, ani boj, ktorý som mala včera so svojou partnerkou; nie je to ani depresia. Toto je zármutok, žiaľ, bôľ. Starý, nezodpovedaný zármutok, ktorý ostal otvorený a sa navŕšil na špici predošlého neuzavretého žiaľu, ktoré teraz ťažia moju dušu ako hrubý povlak, cez ktorý sa žiadne svetlo nemôže dostať von.

V biografii “Vstať silnejší (Rising Strong)“ od Brené Brownovej autorka píše, že je veľmi ťažké ovládať srdcia, ak sú zlomené, a ak nám naša kultúra vraví, aby sme náš žiaľ popierali a nepriznávali. Prisahala som, že prestanem ignorovať trápenie a urobím všetko, čo musím, aby som mu čelila priamo a otvorene a tak mohla byť znovu sama sebou. Nastal čas.

Ako sa dni menili na týždne, nemohla som si pomôcť viac než údivom, prečo som to takto neriešila skôr. Bezpochyby som chcela. Potom som si prečítala príspevok Márie Shriverovej ako odpoveď na žiaľ Cheryl Sambergovej po strate jej manžela: “Sme národ negramotný v oblasti zármutku”. Pretože prosto nevieme, ako sa navzájom podporiť; oddávanie sa žiaľu je často nesmierne izolujúce a potom sa cítime iba horšie.

Ak je opúšťanie samých seba zabijakom vzťahov číslo jeden, potom je predovšetkým nevyriešený zármutok vedúcim prispievateľom k tomuto sebaodriekaniu. A ak sa strácame v smútku a žiali, tu sú tri spôsoby, ako sa vrátiť späť a byť znovu sama sebou.

 

  1. Rozpoznať pomoc a podporu

Pretože sme do veľkej miery analfabeti v rmútení, izolácia môže znásobiť už bolestivé a komplikované emócie. Zatiaľ čo liečba, podporné skupiny a priatelia môžu ponúknuť určitú oporu a pomoc, najväčšiu oporu som našla v knihách a vo vnútri seba. Obzvlášť nápomocnou a život meniacou bola kniha „Grief Recovery Handbook“ a na smútok zo vzťahov kniha „Getting Past Your Breakup“. A ešte som o svojom žiali začala premýšľať inak. Tento posun sa u mňa začal tým, že som začala praktizovať lásku k sebe.

 

  1. Praktizovať lásku k sebe

Je ľahké podľahnúť sebaposudzovaniu nášho trápenia, pretože sme formované a vychovávané tak, že keď nastanú tvrdé časy, často izolujeme samy seba alebo sa opancierujeme a hráme na šťastné, aby iní neboli znepokojení našou bolesťou.

Posun k láske k sebe začal v momentoch impulzov smútku, keď som začala praktizovať trpezlivosť sama so sebou. Povedala som si: “Je to v poriadku, toto je len zármutok, nezabije ťa. Je normálne cítiť sa v týchto situáciách smutnou.” Snažila som sa predstaviť si, že rozprávam so svojou neterou alebo synovcom. Preformulovanie úsudku so sebavľúdnosťou a láskou pomáha prerušiť špirálu žiaľu z pocitov, keď sa necítime dobre a potom aj z tých zlých pocitov z toho, že sa cítime zle, atď. Pomôcť môže aj rozpoznanie niečoho, čo prináša radosť fyzicky či hmotne.

 

  1. Nájsť úľavu

Či už je to maľovanie, čítanie, alebo nekonečné sledovanie televízneho seriálu Hviezdna loď Galactica, aj pár momentov radosti môže napomôcť procesu hojenia a uzdravovania a pripomenúť nám, kým sme.

Zatiaľ čo je extrémne náročné si v zármutku vychutnať veci, z ktorých sme mali kedysi pôžitok, zmena hobby na iný koníček vo vyššom prevode môže zafungovať. Napríklad, beh nebol pre mňa dobrý, ale zistila som, že Buti jóga – druh jógy, ktorá spája kmeňové tance s jóga praktikami – mi pomohla nájsť cestu späť k sebe. Zapájaním sa do niečoho fyzického alebo kreatívneho môžeme dať nášmu mozgu prestávku z utrpenia, ktoré prežívame; navyše to napomáha uvoľňovaniu endorfínov, ktoré podporujú hojenie a zlepšujú spánok.

 

Ak zármutok ostane neuzavretý, nájde si cestu, ako sa vkradnúť do všetkých častí nášho života, najmä do našich vzťahov. Stratiť samu seba v dôsledku zármutku nie je naša chyba, ale nájsť si cestu späť je naša zodpovednosť. V ťažkých chvíľach a neľahkých časoch môžeme uzdravovaniu napomôcť hľadaním podpory a praktizovaním sebavľúdnosti/lásky k sebe a radosť-produkujúcich aktivít. V tomto živote nemusí byť nič užitočnejšie ako nájsť si cestu späť k sebe.

 

Publikované 12. novembra 2017 v Curve Magazine

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin
The following two tabs change content below.

Klára Nová

Posledné príspevky od Klára Nová (zobraziť všetko)