Katolícka buzna

Pod pojmom profesor si stredná generácia zrejme predstaví súdruha profesora zo strednej školy. Od osobnosti vyučujúceho potom závisí, ako tá predstava vyzerá. Generácia o niekoľko rokov staršia si určite spomenie na českého herca Jindřicha Plachtu, alias profesora Matulku, láskavého, mierne roztržitého, nesmierne vzdelaného a obľúbeného pedagóga. Prípadne na kultivovaného profesora Karlovej univerzity, prezidenta Tomáša Garrigua Masaryka. Súčasnej mladej generácii, žijúcej na českej strane hranice bývalého spoločného štátu, sa dnes zrejme vybaví predovšetkým literárny historik, pedagóg Fakulty humanitných štúdií Karlovej univerzity a „katolícka buzna“ v jednom, Martin C. Putna. Nová doba.

Najnovšia kauza, ktorá čerí už aj tak dosť búrlivé vody českej politiky, tentoraz v súvislosti s nedotknuteľnosťou akademickej pôdy, má dostatočne bulvárny nádych na to, aby sa stala chutným sústom médií. Má však aj mimoriadne zaujímavý politický rozmer. V jej zákulisí sa totiž neodohráva len súboj o akademickú slobodu a slobodu prejavu. Svoje sily s odolnosťou českej verejnosti si tu pomeriavajú prezidentské právomoci, autorita osobnosti aktuálneho prezidenta a v konečnom dôsledku aj inštitút prezidentskej funkcie ako takej.

Určite bude ešte zaujímavé sledovať, kam až sa posunie „súboj“ prezidenta Miloša Zemana s akademickou obcou, s českými študentmi a študentkami (so silnou historickou tradíciou boja za slobodu), i s LGBT komunitou o vymenovanie (dnes už) kontroverzného vysokoškolského učiteľa za profesora. Hrozí dokonca v demokratickej krajine bezprecedentné odmietnutie profesorských titulov zo strany ostatných kandidátov.

Svoju rolu vo fraške nevymenovania slobodnou univerzitou vybraného pedagóga zohrá pravdepodobne aj (irelevantná?) diskusia o devalvácii statusu profesora, keď časť odbornej verejnosti tvrdí, že Martin C. Putna je všetko iné, len nie zosobnenie predstavy o dôstojnosti profesorského statusu.

Účasť otvoreného geja a otvoreného katolíka zároveň, Martina C. Putnu, na pražskom Prague Pride s transparentom-bonmotom „Katolické buzny zdraví Bátoru“ podsúva verejnosti možnosť, že za jeho nevymenovaním stojí homofóbia Miloša Zemana. Zeman však sedel k kresle českého premiéra v čase, keď jeho vláda (v roku 2001) predložila parlamentu vlastný návrh zákona o registrovanom partnerstve. Takže asi nie.

Za rozhodnutím nevymenovať docenta Putnu určite nebude ani neláska k bonmotom; tými je český prezident takrečeno živý. Ak mu ako prezidentovi, v tomto prípade skôr s ceremoniálnou ako rozhodovacou právomocou, vôbec prísluší hodnotiť výber univerzity, jeho názor by sa mal týkať odbornej a pracovnej spôsobilosti, nie (napríklad) Putnovho literárneho textu o „zlom dedkovi z Vysočiny“. Aby neupadol do podozrenia, že vďaka samoľúbosti ignoruje na „staré kolená“ aj sám seba. „Politika je predovšetkým bojom proti hlúposti, a to vrátane hlúposti vlastnej,“ tvrdí totiž Miloš Zeman. Otázkou je, kto to hovorí. Či „zlý dědek z Vysočiny“, alebo český prezident.

Komentár bol napísaný pre denník Pravda a v ňom aj 23. mája 2013 vyšiel.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedin
The following two tabs change content below.
Dobrovoľná adminka a šéfredaktorka webu Lesba.sk (od 2000) a štatutárka i hovorkyňa Prvého lesbického združenia Museion (od 1994). Pod mojou kuratelou fungujú neformálne zoskupenia Teplá politika t.t.e. a GerilaGril, spoločnosti s ručením utajeným. No a čo je dôležité, môj život manažuje po štvornohej peske Bárke trojnohý kocúr menom Kece (Frido, Kocko, Tymoooj, Mimi:)). Od roku 2013 hrdá členka Iniciatívy Bratislava otvorene.